Oedeemtherapie

Wat is oedeemtherapie?

De definitie van oedeem is: een abnormale ophoping van weefselvocht.
Oedeem oftewel lymfoedeem is een zichtbare zwelling door toename van vocht. Dit kan zich over het hele lichaam manifesteren of in bepaalde ledematen. Dit laatste komt vaker voor dan het eerste. Het vocht hoopt zich op doordat er een storing zit in het lymfsysteem. Dit systeem is te vergelijken met de bloedsomloop, maar dan met name in de huid. Er bevinden zich lymfknopen op essentiële punten, zoals in de oksel en lies. Wanneer deze knopen aangedaan zijn of verwijderd zijn, is de doorgang om vocht af te voeren gestremd. Het lymfvocht wat door ons hele lichaam circuleert stagneert voor die knopen en hoopt zich op tot een zichtbare zwelling. Ook kunnen de kleinere, maar niet minder belangrijke lymfvaten niet goed functioneren. Daarbij is druk in de weefsels van ons lichaam een belangrijk gegeven.

Er zijn twee verschillen typen oedeem:

1. Primair = aangeboren
  2. Secundair = na een aandoening, bijvoorbeeld operatie of bestraling.

Door de vochtophoping is er meestal een verminderde mobiliteit, het veroorzaakt pijn en er kunnen ontstekingen ontstaan.

Wanneer er een trauma heeft plaatsgevonden, zoals bijvoorbeeld een operatie, zijn er lymfknopen of -vaten beschadigd en moet het vocht een andere weg zien te zoeken. Deze weg wordt gestimuleerd door oedeemtherapie.

Oedeemtherapie

De therapie

De oedeemtherapeut behandelt patiënten met oefentherapie (ademhalingsoefeningen, beweging) en manuele lymfdrainage om het lymfestelsel op een zo natuurlijk mogelijke wijze te stimuleren, met als doel de vochtdoorstroming te verbeteren en eventuele stagnatie op te heffen. Hierdoor kan het vocht beter afgevoerd worden en het herstel van het lymfestelsel geactiveerd worden. Ook kan de oedeemtherapeut compressietherapie (zwachtelen, lymfetaping) toepassen.

De nazorg

Na de behandeling volgen nog een aantal controlesessies en worden beweegadviezen en leefregels meegegeven.