Manuele therapie

Wat is manuele therapie?

Manuele therapie is een specifiekere behandelmethode die in het algemeen geschikt is voor klachten die, behalve met pijn, gepaard gaan met het verminderd kunnen bewegen van een gewricht of gewrichten. Manueel therapeuten hebben na hun opleiding Algemene fysiotherapie een Master opleiding Manuele therapie gedaan. Zij hebben extra kennis van de bewegingsmogelijkheden en in het bijzonder van de wervelkolom. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar; verbetering van de bewegingsvrijheid en afname van pijn.

Voorbeelden van gezondheidsproblemen waarbij een manueel therapeut een rol zou kunnen spelen:

1. Hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  2. Nek- en schouderklachten met uitstraling tot in de armen;
  3. Klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn;
  4. Lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen;
  5. Bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt worden door het bewegen van de nek;
  6. Kaakklachten, eventueel in combinatie met nekklachten.

Of manuele therapie ook uw klacht(-en) kan verhelpen, moet blijken tijdens het onderzoek bij de eerste afspraak. De manueel therapeut is speciaal getraind in het uitvoeren van een screening waaruit blijkt of uw klacht(en) bij hem thuishoren.

Het onderzoek

In een eerste gesprek vragen wij uitgebreid naar het ontstaan van de klachten. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij de houding en het bewegen wordt beoordeeld. Vervolgens worden met specifieke bewegingen de gewrichten onderzocht.

Manuele Therapie

Op grond van de verkregen onderzoeksgegevens kan een diagnose worden gesteld. Samen met de patiënt zal beslist worden of er behandeld kan gaan worden of dat de patiënt terug gaat naar de verwijzend arts met een rapportage.

De behandeling

Tijdens de behandeling wordt gebruik gemaakt van specifieke bewegingen in de gewrichten. Er zal worden geprobeerd de verminderde beweeglijkheid te herstellen of een teveel aan beweging te stabiliseren door middel van training. Soms wordt de behandeling aangevuld met manipulaties (in de volksmond ook wel ‘kraken’ genoemd). De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij kan een knappend geluid worden gehoord. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk.