Fysiotherapie bij Chronische Zieken

Iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving met een chronische aandoening. Deze aandoeningen kunnen helaas niet genezen worden, maar hebben wel grote invloed op de kwaliteit van leven.

Veel voorkomende chronische aandoeningen zijn:

1. Parkinson
  2. COPD
  3. DM (diabetes mellitus)
  4. Artrose
  5. Hart- en vaataandoeningen

Belangrijke risicofactoren zijn oa. roken, ongezonde voeding en gebrek aan lichaamsbeweging. Ook rugklachten, RA (reumatoïde artritis) en verschillende soorten van kanker kunnen gerekend worden onder de chronische aandoeningen.

Het hebben van een chronische aandoening is al heel vervelend, maar nog vervelender is het wanneer je bepaalde activiteiten in het dagelijks leven niet meer kunt uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld werken of sporten, maar ook het lopen naar de brievenbus, traplopen of het opstaan uit een stoel. Ook wanneer je een chronische ziekte hebt is het heel belangrijk om genoeg te bewegen. Beweging zorgt ervoor dat u langer fit en sterk blijft. Hierdoor kunt u gemakkelijker uw dagelijkse activiteiten blijven uitvoeren. (Meer) bewegen kan er soms toe bijdragen dat de klachten niet verder toenemen.

Onze praktijk richt zich speciaal op chronische zieken. Samen met de patiënt word gekeken waar op dat moment de grootste problemen in het dagelijks leven liggen. De fysiotherapeut doet verschillende metingen en testen, waarna in overleg met de patiënt persoonlijke doelstellingen worden opgesteld voor een bepaalde trainingsperiode.

Fysiotherapie Chronische ziekten

Tevens wordt samen met u gekeken op welke manier u zelf in uw dagelijkse leven aan voldoende beweging kunt komen.

Aan het einde van de trainingsperiode worden de metingen opnieuw afgenomen en wordt met u besproken of u uw persoonlijke doelstellingen hebt behaald en of u er op een zelfstandige manier mee aan de slag kan.