Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een innovatieve vorm van fysiotherapie als onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van (vaak chronische) spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne acupunctuurnaalden, waarmee verhardingen in spieren effectief en snel kunnen worden ontspannen. Indien noodzakelijk worden ook de huid en het botvlies met specifieke Dry Needling technieken behandeld om meer effect te bereiken. Meestal is de verbetering direct voelbaar.

Spierverharding

Een spierverharding is een hard aanvoelende plek ('knoop') in een spier, die naast een lokale drukpijn, ook vaak pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken.

Deze spierverhardingen ontstaan door:

• Een verkeerde beweging of een ongeluk;
  • Langdurig verkeerde houding of overbelasting;
  • Langdurige overbelasting met als veelvoorkomend probleem nek-armklachten (RSI, CANS);
  • Overbelasting bij sporters;
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia;
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gipsverband;
  • Psychologische factoren zoals stress, depressie, onrust en vermoeidheid;
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk);
  • Chronische infecties en allergieën;
  • Slaaptekort.

De behandeling

De behandeling richt zich met name op die klachten waarbij spieren (vaak al langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven. Voorbeelden zijn hoofdpijn, lage rugklachten, tennis– of golfers elleboog, e.d.

Door het gericht prikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt. Doel is het opwekken van een zgn. 'local twitch respons' waarna deze spier zich meer ontspant.

Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meer spieren bij betrokken. Vaak breiden de klachten zich uit, ook langs de wervelkolom. We betrekken deze spieren ook in de behandeling. Vervolgens is het advies om deze spieren te stretchen en uiteindelijk de spieren weer voldoende belastbaar te maken middels oefen-/trainingstherapie.

Het inbrengen van het naaldje voelt u niet of nauwelijks. Als de spierverharding wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant. Als u daarbij uw bekende pijn voelt, dan is de kans zeer groot dat het een positief effect oplevert. De spier wordt soepeler, de bewegelijkheid vergroot en de pijn kan al direct minder zijn.